Counter-Strike regler

§1 Generelt  

§1.1 Definitioner  

§1.1.1 Konkurrence  

“itm8 Ligaen Counter Strike 2” (“Konkurrencen”) er en liga, hvor de deltagende hold spiller om titlen “itm8 Ligaen mester”.  

Kun studerende ved danske uddannelsesinstitutioner har adgang til konkurrencen (se §1.2.2.1 Spillere).  

Formålet med deltagelse i ligaen er primært at skabe et netværk og gode oplevelser for landets it-studerende.  

 

§1.1.2 Arrangør  

MASONIC er den eneste arrangør af konkurrencen.  

§1.1.3 Fysiske personer  

En fysisk person er et menneske i sin rolle som juridisk subjekt, dvs. som indehaver af rettigheder og pligter.

I det følgende regelsæt bruges den maskuline form med en stjerne (f.eks. spiller*), hvor nødvendigt for læsbarheden. Dette inkluderer personer af alle køn. 

§1.1.4 Institution  

En institution er generelt et statsligt anerkendt uddannelsessted i Danmark.  

§1.1.4.1 Sammenlægning af institutioner i en by  

Institutioner kan, efter ansøgning, sammenlægges, hvis det gavner udviklingen af studielivet og muliggøre deltagelse for de studerende.

Ansøgning om sammenlægning skal sendes pr. e-mail til turnering@itm8ligaen.dk (emne skal være “sammenlægning”), og institutionerne skal nævnes med fulde navne.  

§1.1.4.2 Sammenlægning af hold

Spillere fra forskellige institutioner kan henvende sig hvis de gerne vil danne hold sammen, fordi der mangler en eller flere spillere for at kunne deltage. Dette gøres på turnering@itm8ligaen.dk med emnet “sammenlægning”.

§1.2 Deltagere

§1.2.1 Organisation

Organisationen omfatter alle fysiske personer (“arrangører”) i itm8 Ligaenen, som arrangerer konkurrencen.

Disse personer er udelukket fra at deltage i konkurrencen.

§1.2.1.1 Ledelse i ligaen

Ledelsen for ligaen er ansvarlig for afviklingen af konkurrencen og står til rådighed for alle spørgsmål. ,Ledelsen af ligaen omfatter:

Andreas “blaq” Elversøe

Peter Bech

§1.2.1.2 Stream

Det er kun personer med  tilladelse fra liga ledelsen der må transmittere kampe fra itm8 Ligaen men, der kan altid rettes henvendelse hvis der er et ønske herom, på kontakt@itm8ligaen.dk.

§1.2.1.3 Administratorer

Administratorer er personer, som er autoriseret af organisationen til at overvåge overholdelse og gennemførelsen af dette regelsæt.

§1.2.2 Deltagere

§1.2.2.1 Spillere

Enhver person, der er indskrevet på et it-relevant uddannelse, under en dansk uddannelsesinstitution, er berettiget til at deltage i konkurrencen.

Fra tidspunktet for tilmelding til konkurrencen betegnes denne person som spiller og associeres med den tilmeldte konto. Spillerne skal sørge for, at deres konto altid er klar til brug. Brug af en anden konto er udelukket.

Hvis en tilmeldt konto bliver spærret af Valve i løbet af sæsonen og dermed ikke er klar til brug, udelukkes den associerede spiller fra alle konkurrencer indtil slutningen af sæsonen eller indtil kontoen bliver låst op af Valve. En ny tilmelding til konkurrencer er først mulig i den næste sæson med en ny konto.

Ved særligt alvorlige årsager eller gentagne spærringer forbeholder ledelsen sig retten til at udelukke spilleren i en længere periode.

Spillere må kun være tilmeldt ét hold. Der kan søges dispensation hvis der ønskes at deltage med flere hold i samme spil.

§1.2.2.2 Foreninger

Foreninger er sammenslutninger af forskellige institutioner, der administrerer ét eller flere hold. Det er ikke nødvendigt at være en registreret forening for at blive anerkendt som en forening.

En forening af spillere fra flere institutioner skal ansøge om at danne hold hos admin@itm8ligaen.dk.

§1.2.2.2.1 Tilknytning

Spillere kan kun tilhøre en forening, hvis de er indskrevet ved en institution, der tilhører denne forening.

Hvis spillere ifølge § 1.1.4.3 spiller for en anden organisation, betragtes de som tilknyttede personer.

Undtagelser hertil vil blive betragtet i hvert enkelt tilfælde af ledelsen under hensyntagen til følgende punkter:

De berørte spillere har allerede spillet to eller flere CS2-konkurrencer i itm8 Ligaen på samme hold.

De berørte spillere skifter studiesteder, og der er ingen forening på det nye sted.

§1.2.2.3 Klubber, foreninger og studiegrupper

Klubber, foreninger og studiegrupper kan administrere ét eller flere hold og behandles som en forening. Det er ikke nødvendigt at være en registreret forening for at blive anerkendt.

§1.2.2.4 Hold

Et hold består af op til otte, men mindst fem spillere.

Ud over de fem aktive spillere kan der være op til tre udskiftningsspillere, som ud over deres rolle som spillere er udnævnt som udskiftningsspillere.

Aktive spillere er dem, der deltager i spillet.

En af spillerne fungerer som holdets Holdkaptajn.

§1.2.2.5 Holdkaptajn

En holdkaptajn er en af spillerne og fungerer som kontaktperson for deres hold i itm8 Ligaen.

De er ansvarlige for, at deres hold følger organisationens instrukser.

Meddelelser fra organisationen sendes via Discord til den adresse, der er oplyst af holdkaptajnen, som skal holdes ajour.

Hvis holdkaptajnen bortfalder, skal holdet informere organisationen og finde en erstatning.

Hvis hverken Holdkaptajn eller andre spillere fra et hold kan kontaktes af organisationen, kan det føre til straffe, herunder diskvalifikation af holdet.

§1.2.2.6 Manager, coaches og spillende trænere

Holdkaptajnens rettigheder og pligter kan også overtages af en registreret, ikke-spillende fysisk person; denne person betegnes herefter som manager. Denne person tæller ikke med i den maksimale grænse på otte spillere.

§1.2.2.7 Uacceptable hold-, spiller- og Steam-gruppenavne

Hvis vi opdager et uacceptabelt hold-, spiller- eller Steam-gruppenavn, vil deltagerne som regel blive irettesat og bedt om at ændre navnet.

Derudover kan du til enhver tid henvende dig til admin@itm8ligaen.dk (emnet skal have præfikset “report”), hvis du føler dig fornærmet af et navn eller finder det upassende.

Her er en grov liste over, hvad vi anser for upassende:

– Navne, der antyder hadefuld tale, bandeord eller uanstændigheder, enten implicit eller eksplicit

– Navne, der kan forbindes med historisk, etisk eller politisk upassende sammenhænge

– Navne, der indeholder fornærmelser, groteske billeder og stærk vulgaritet

Dette er ikke en endelig eller fuldstændig liste.

Denne regel gælder også for profilbilleder og hold logo.

Hold-, spiller- og Steam-gruppenavne kan til enhver tid irettesættes af os og skal derefter ændres.

Ved regelovertrædelse eller manglende overholdelse af disse bestemmelser, forbeholder vi os ret til at diskvalificere personen eller holdet.

Enkeltstående beslutninger træffes af itm8 Ligaen administratorer eller liga ledelsen og er bindende for alle deltagere.

§1.3 Gyldighed og ændringer

itm8 ligaens ledelse forbeholder sig retten til at ændre på regelsættet om nødvendigt.

Ændringer med kort varsel vil blive meddelt holdene via e-mail.

Alle spillere har pligt til at holde sig informeret om regelændringer.

§1.4 Ikke-definerede regler

Hvis der opstår problemer under konkurrencen, som ikke er defineret i regelsættet, træffer ledelsen for ligaen beslutningen. I særlige tilfælde kan et udvalg blive inddraget til rådgivning. Der findes udvalg for hver liga og hver gruppe inden for en liga. Udvalgene fra den pågældende liga eller gruppe består af repræsentanter fra holdene. Ledelsen fra ligaen organiserer udvalgets møder. Holdenes kaptajner anses som repræsentanter.

§1.5 Uforudsete undtagelsestilfælde

I uforudsete undtagelsestilfælde forbeholder ledelsen for ligaen sig retten til at ophæve dele af regelsættet, hvis anvendelsen af disse regler i væsentlig grad ville gøre det vanskeligt eller umuligt at fortsætte konkurrencen ordentligt for alle involverede (jf. § 1.2).

§1.6 Grundlæggende forpligtelser

Ved deltagelse i konkurrencen anerkender alle deltagere dette regelsæt og forpligter sig til at følge instruktionerne fra administratorerne og organisationen.

Fortolkningen af regelsættet ligger alene hos administratorerne, organisationen og som højeste instans, ledelsen for ligaen. Sådanne skønsmæssige beslutninger kan erstatte de følgende regler, hvis disse er i overensstemmelse med bevarelsen af konkurrencens ånd.

§1.6.1 Adfærd

Alle spillere skal udvise behørig respekt overfor andre spillere, administratorer og ligaen. Fornærmelser, uretfærdig og/eller respektløs adfærd overfor spillere, administratorer og ligaen vil ikke blive tolereret.

§1.6.2 Spilversion

Alle spillere skal have den nyeste version af “Counter-Strike 2” installeret og skal sørge for at informere sig i god tid om nye opdateringer og installere dem på deres system. Den aktuelle version af spillet bestemmes af Valve via Steam. Opdatering (patching) er under normale omstændigheder ikke en gyldig grund til at udsætte en kamp. Den aktuelle version må ikke ændres gennem patches, tredjepartsprogrammer eller lignende, medmindre dette udtrykkeligt er tilladt i dette regelsæt.

§1.6.3 Databeskyttelse

Alle deltagere accepterer, at data (f.eks. spillernavne, holdlogoer og lignende) kan offentliggøres på itm8 ligaens websteder og vores partneres websteder med henblik på at præsentere ligaen. Det samme gælder for sociale medier og lignende kanaler.

§1.6.4 Offentlig optræden, spiller- og holdnavne og sponsor

Alle hold er ansvarlige for, at deres sponsorer, spiller- og holdnavne, logoer og offentlige optræden ikke overtræder gældende love og Markedsføringsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/426), tredjepartsrettigheder eller den generelle moral, herunder sportsånden.

§1.6.5 Snyd

Steam-brugeraftalen og challengermode-vilkårene og betingelserne gælder. Derudover er især videregivelse af spilkonti, bestikkelse og enhver form for aftale om konkurrenceforvridning forbudt.

§1.7 Kommunikation

Kommunikation mellem ledelsen for ligaen og deltagerne foregår via Discord og e-mail på kontakt@itm8ligaen.dk

Hvis der sendes en e-mail til ledelsen for ligaen, vil der blive sendt en bekræftelse på modtagelsen.

§1.8 Tilmelding

For at tilmelde sig en liga eller en turnering skal holdene tilmelde sig via tilmeldingsblanketten inde på turneringssiden. Derudover er det vigtigt at holdet oprettes på challengermode. Det er altid muligt at bede om hjælp til dette på itm8 ligaens discordserver.

Komplet oversigt: https://itm8ligaen.dk/turneringer/cs2/

Challengermode: https://www.challengermode.com/s/itm8ligaen

På informationssiden kan man se kommende turneringer under “tournaments”.

Alle hold og deres spillere skal udfylde tilmeldingen sandfærdigt. Falske og/eller ufuldstændige oplysninger kan føre til, at holdet ikke må deltage i konkurrencen eller bliver udelukket.

§2 Ligaen  

§2.1 Tidsplan  

Alle tidsplaner kan ses her på hjemmesiden og på challengermode. Aftaler om tidspunkter foregår i de respektive Discord-rum.

Det er obligatorisk at tilslutte sig Discord. Linket er: https://discord.gg/neVemfWjj2

§2.1.1 Standardtid

Hvis ingen anden aftale om kampens tidspunkt er lavet, gælder standardtidsplanen som den officielle kampdato.

Onsdag klokken 19:00

§2.1.2 Flytning af kampe

En ligakamp behøver ikke at blive spillet på den angivne dag eller tidspunkt. Holdene kan frit vælge, hvornår de vil spille i den pågældende spillerunde.

En yderligere udsættelse ud over den følgende runde er som udgangspunkt udelukket.

Spilleugen for CS2 turneringerne begynder fredag kl. 00:00 og slutter torsdag kl. 23:00

Aftale om kamptidspunkter sker i de kamprum, som holdet er blevet tildelt inde på discorden.

Et forslag til kamptidspunkt skal indeholde dato og klokkeslæt (f.eks. 01.01. – 19:00).

Et forslag til kamptidspunkt er ikke gyldigt, hvis det er blevet redigeret i match rummet.

En aflysning af et tidspunkt skal indeholde et nyt forslag til kamptidspunkt.

Hvis et forslag til kamptidspunkt ikke afvises af det andet hold inden for to dage (48 timer) i den aktuelle spilleuge, anses det stiltiende for at være accepteret.

En aftale om et tidspunkt, der afviger fra standardtidspunktet, skal være indgået mellem holdene, inden afstemningsfasen for det pågældende standardtidspunkt begynder.

Hvis begge hold ikke kan blive enige om et tidspunkt inden da, spilles kampen på standardtidspunktet. Forsøget på at finde et andet tidspunkt gælder ikke som en gyldig kampflytning.

Hvis holdene allerede før den pågældende spilleuge har aftalt et tidspunkt, er det først gyldigt efter 48 timer, hvis det forbliver ukommenteret i den tid.

Flytning af ligakampe til en tidligere spilleuge er tilladt for kampe i første eller anden liga. En admin skal tilkaldes, så han/hun manuelt kan flytte tidspunktet.

Kun ved regelmæssige forslag til kamptidspunkt kan andre regler, såsom punktlighed eller udeblivelse, anvendes. Hvis forslaget til tidspunkt ikke var regelmæssigt, selvom modstanderen bekræftede det, og der opstår en tvist, kan der ikke gives en default-sejr for kampen, og standardtidspunktet for kampen forbliver gældende

Hvis kampens tidspunkt er blevet ændret fra standardtidspunktet, skal holdkaptajnen fra det førstnævnte hold sende et forslag til tidspunkt på Faceit, og holdkaptajnen fra det anden hold skal acceptere det.

Kampe, der stadig er åbne efter udløbet af den følgende uge, vil blive lukket af administratorerne, medmindre der er trukket et wildcard.

itm8 ligaen tolererer ikke fastholdelse af standardtidspunktet. Hvis et hold ikke viser vilje til at ændre kampens tidspunkt, skal dette meddeles til itm8 ligaen senest 24 timer før standardtidspunktet via e-mail til turnering@itm8ligaen.dk

Playoff-kampe er som regel bundet til bestemte tidspunkter. Afhængigt af placeringen i gruppespillet bliver holdene indskrevet til de tilsvarende tidspunkter.

§2.2 Turneringsplatform: Challengermode

itm8 ligaen benytter platformen www.challengermode.com til at gennemføre spilaktiviteter og organisere turneringer, læs mere om deres brugspolitik på linket her: https://www.challengermode.com/terms-of-use.

§2.2.1 Opgaver for holdkaptajner

På challengermode er holdkaptajnen ansvarlig for at tilmelde holdet og for Pick- og Ban-fasen.

Hvis holdkaptajnen ikke kan møde op til kampen, skal en anden person udnævnes som holdkaptajn.

I dette tilfælde skal ledelsen underrettes via Discord eller e-mail til turnering@itm8ligaen.dk mindst 24 timer før kampen.

§2.2.2 Organisation

Organisationen er bundet af de tekniske begrænsninger og reglerne for challengermode.

Challengermode har ingen indflydelse på ligadriften og erstatter ikke nogen af de regler, der er indeholdt i dette dokument.

§2.3 Konkurrencestruktur

Konkurrencernes spilperiode er designet efter semestre og årshjulet på danske it-uddannelser.

§2.4 Holdopstilling

Under tilmeldingsfasen skal holdet indsende deres holdopstilling sammen med tilmeldingen på www.challengermode.com.

§2.4.1 Ændring af holdopstilling

Ændringer i holdopstillingen skal meddeles via e-mail til turnering@itm8ligaen.dk. Denne meddelelse skal sendes 48 timer før den pågældende kampdag med alle de oplysninger, der kræves på www.challengermode.com.

En spiller må ikke deltage i flere divisioner på samme tid. Overgang mellem divisioner er ikke udelukket.

§3 Kamppraksis

§3.1 Før kampstart

§3.1.1 Mapvote

Mapvotingen klares på challengermode i kamprummet.

Denne starter automatisk og løbetiden er angivet inde på kamprummet.

Hvis en modstander ikke møder op til kampstart, fører dette automatisk til en default-sejr for den anden side.

Mappoolen består af følgende syv maps:

– de_vertigo

– de_inferno

– de_mirage

– de_nuke

– de_dust2

– de_ancient

– de_anubis

§3.1.1.1 Best-of-1

I en Best-of-1 bliver maps skiftevis bannet, indtil kun én map er tilbage (A-B-A-B-A-B).

Det hold, der står først i matchrummet, starter.

§3.1.1.2 Best-of-2

I en Best-of-2 bliver maps bannet i formatet A-B-A-B. Først vælger Team A en map, derefter vælger Team B. Kampene spilles også i denne rækkefølge.

§3.1.1.3 Best-of-3

I en Best-of-3 starter det førstnævnte hold i matchrummet med at banne.

Rækkefølgen er: Ban A-B Pick A-B Ban A-B. Den tilbageværende map fungerer som Decider Map.

§3.1.2 Valg af side

Retten til at vælge side er hos det hold, der ikke har valgt mappet.

I en Best-of-3 afgøres valget af side på tredje map med en knivrunde.

§3.1.3 Udeblivelse

Hvis et hold ikke er fuldt til stede på serveren efter afslutningen af opvarmningsfasen i den første kamp, vil kampen blive betragtet som en sejr for det andet hold. Dette skal dokumenteres med et skærmbillede. Hvis modstanderholdet ikke er mødt op til Pick- og Ban-fasen, skal en admin tilkaldes.

§3.1.4 Kampstart

En kamp kan kun startes, når begge hold er fuldtallige på serveren.

Hvis spillere af tekniske årsager skal forlade serveren, kan kampen fortsættes med fire spillere. Udskiftning af spillere under en igangværende kamp er ikke muligt, selv af tekniske årsager.

§3.1.5 Agent-skins

Brug af agent-skins er ikke tilladt.

Hvis en spiller bruger en agent-skin i en kamp, skal dette protesteres af modstanderholdet i chatten. Derefter skal kampen pauses så de pågældende spillere kan logge af og fjerne agent-skin.

§3.2 Remake af kampe

Hvis der opstår tekniske problemer med serveren under opvarmning, kan der anmodes om en ny server.  

Efter opvarmningsfasen vil der som regel ikke blive stillet en ny server til rådighed.  

I tilfælde af problemer skal en admin kontaktes med det samme.  

§3.3 Servernedbrud

Hvis forbindelsen for alle ti spillere på serveren afbrydes, skal en admin straks informeres via Discord-kanalen #support.  

§3.4 Format, generelt

§3.4.1 Regulær spilletid

Den regulære spilletid spilles i MR12-format.  

En kamp kan ikke ende uafgjort.  

§3.4.2 Overtid

Hvis der efter 24 runder er uafgjort, starter en overtid automatisk.  

Denne spilles i MR3-format med $12.500 startpenge.  

§3.5 Pauser  

Ved tekniske problemer kan hvert hold maksimalt pause i 5 minutter. For at gøre dette skal kommandoen “!pause” skrives i chatten. Hvis et hold overskrider denne tid, fortsættes spillet.  

Ved en taktisk pause kan pausefunktionen i CS2 bruges til at få 4 pauser af 30 sekunder hver.

§3.6 Mellem maps

Mellem maps har begge hold 10 minutter til at tilslutte sig serveren til det næste spil. Hvis et hold ikke lever op til dette, står det frit for deltagerne at kontakte admin teamet og admins vil tage en beslutning herom.

§3.6.1 Udskiftning af spillere

En spillerudskiftning skal meddeles til administratorerne i den tilhørende Discord-kanal før den første map.

Følgende oplysninger skal indsendes:  

– Link til kampen på Challengermode

– Link til den spiller, der skal skiftes ind

– Navn på den spiller, der skal skiftes ud

§3.7 Netværksproblemer

Runder, hvor en eller flere spillere mister forbindelsen til serveren, kan ikke spilles om.  

Spillet kan fortsætte uden de manglende spillere, så længe det er i overensstemmelse med holdets ønsker.

§3.8 Efter kampen  

§3.8.1 Indberetning af resultatet

Det er kaptajnernes ansvar at kontrollere kampens resultat for deres hold bliver noteret korrekt.

Et Default Win registreres kun som en sejr uden rundeantal.  

Hvis resultatet ikke stemmer overens, skal en admin informeres via Discord eller på mail til turnering@itm8ligaen.dk 

§3.9 Protester og klager

I alle tilfælde bør der forsøges kontakt med ledelsen for ligaen eller administratorerne før spillets afvikling (jf. § 1.2.1.3). Forhold, der er kendt før en kampsstart, skal gøres til genstand for en klage, før kampen begynder, ellers bortfalder retten til at klage.

Hvis der indgives en klage før en kamp, bliver kampen først gennemført, når ledelsen for ligaen beslutter det.  Ved uregelmæssigheder under eller efter kampen skal en klage indgives senest 48 timer efter kampens begyndelse, ellers bortfalder retten til at klage.  

§3.9.1 Mistanke om snyd

Hvis der efter kampen opstår mistanke om snyd eller lignende, er der mulighed for at downloade GOTV-demos.

Ledelsen for ligaen skal informeres via e-mail på turnering@itm8ligaen.dk inden for 48 timer, og en tick-liste eller klip af de mistænkelige handlinger skal indsendes. Derefter beslutter liga ledelsen, om mistanken er begrundet.  

§4 Snyd og Anti-Cheat 

§4.1 Cheats og Scripts

§4.1.1 Software og hardware 

Brugen af programmer, software og hardware af enhver form til manipulation af spillet er forbudt.   Overtrædelse af dette fører til konsekvenser, som ligger inden for organisationens skøn.

§4.1.2 Scripts  

Brugen af snap-tap keyboards er ikke tilladt.

§4.2 Vac Bans

Kun spillere, der kan spille på Faceit Anti-Cheat-beskyttede servere, er berettigede til at deltage i ligaen og andre turneringer.

Hvis spillere modtager en VAC-ban i Counter-Strike 2 eller CS:GO efter starten på ligaen eller en aktivitet, er de ikke længere berettigede til at deltage i itm8 ligaen.

§4.3 Skywalking/Boosting 

Det er ikke tilladt at klatre op til steder, hvor vægge eller teksturer forsvinder ved visse bevægelser (f.eks. hop). Boosting gennem vægge, lofter eller gulve, eller brugen af usynlige pixels/overflader, skywalking, map swimming og svævende er forbudt.

§4.4 Brug af Bugs  

Brugen af følgende bugs er ikke tilladt:  

– Flashbug

– At kaste en flash gennem en holdkammerats spiller-model eller gennem lukkede døre/vægge.  

 

Enhver brug af genstande gennem vægge med henblik på at opnå en spillemæssig fordel er forbudt.

Partner log ind