Opdateret 11.11.2024
Det er altid en god idé at tilmelde sig ligaens discord – på den måde er du altid opdateret. Tilmeld her: https://discord.gg/neVemfWjj2
Vi gør opmærksom på at vi ikke tillader smurfing i turneringerne, der afholdes i itm8 ligaen. Hvis dette er tilfældet eller du mener at opleve det, så bedes du kontakte liga-teamet.
Format:
Regulær sæson:
– itm8 ligaens regulære sæson består af fire ladders, der hver er 21 dage lange.
– hver deltager kan højest spille 15 kampe ind på ladderen, men spiller du flere end 15, så tager ladderen højde for dine 15 bedste kampe.
– en spiller deltager på ladderen, ved at skrive sig op inde på Challengermode, og spille ranked i Teamfight Tactics.
Playoffs:
– Formatet opdateres snarest.
Finale:
– Bliver kommunikeret via Discord.
Tidsplan:
itm8 ligaen TFT ladder 1 (18 november 2024 – 9 december 2024)
itm8 ligaen TFT ladder 2 (3 februar 2025 – 24 februar 2025)
itm8 ligaen TFT ladder 3 (1 marts 2025 – 21 marts 2025)
itm8 ligaen TFT ladder 4 (24 marts 2025 – 17 April 2025)
Playoffs dag 1: 24. April 2025
Playoffs dag 2: 25. April 2025
Finale: 26. April 2025
Wildcard turneringer annonceres snarest
For at deltage skal du være tilmeldt itm8 Ligaens Discord. Mere information omkring format, starttidspunkt og tilmelding til de enkelte kampdage og playoffs kan findes her: https://discord.gg/neVemfWjj2
1 Generelt
1.1 Definitioner
1.1.1 Konkurrence
itm8 ligaen („konkurrence”) er en turnering, hvor de deltagende spillere konkurrerer om titlen “itm8 ligaen mester”. Kun studerende fra danske it-relevante uddannelsesinstitutioner er tilladt at deltage i konkurrencen (se §1.2.2.1 Spillere).
1.1.2 Arrangør
MASONIC er den eneste arrangør af konkurrencen.
1.1.3 Personer
En person er mennesket i sin rolle som retssubjekt, dvs. som bærer af rettigheder og pligter.
1.1.4 Kampe
En kamp betegner en enkelt konkurrence i turneringen mellem otte deltagere og kan bestå af flere spil.
1.1.5 Runder
Rundestarten meddeles af administratorerne for alle kampe via Discord. Den starter tidligst, når alle lobbies har afsluttet den forrige runde.
1.1.6 Check-in
Check-In sker i en kanal på Discord.
1.2 Involverede
1.2.1 Organisation
Organisationen omfatter alle fysiske personer (“arrangører”) fra MASONIC, der arrangerer konkurrencen. De er udelukket fra deltagelse i konkurrencen.
1.2.1.1 Ligaledelse
ledelsen af ligaen er ansvarlig for konkurrencens forløb og står til rådighed for spørgsmål.
1.2.1.2 Dommere
Dommere er fysiske personer, som af organisationen er autoriseret til at overvåge overholdelsen og implementeringen af dette reglement.
1.2.2 Deltagere
1.2.2.1 Spillere
Enhver person, der er indskrevet på en dansk it-relevant uddannelsesinstitution, er berettiget til at deltage i konkurrencen. Fra tilmeldingstidspunktet til konkurrencen betegnes denne person som en spiller og er forbundet med sin registrerede konto. Spilleren skal sørge for, at deres konto altid er klar til brug. Brug af en anden konto er udelukket.
1.2.2.2 Upassende spillernavne
Hvis et upassende spiller- eller holdnavn bliver opdaget, vil deltagerne normalt blive advaret og bedt om at ændre navnet. Desuden kan man til enhver tid rapportere til turnering@itm8ligaen.dk, hvis man føler sig fornærmet af et navn eller anser det for upassende.
Her er en generel liste over, hvad der anses for at være upassende:
Navne, der antyder eller udtrykker hadefulde ytringer, bandeord eller obskøniteter
Navne, der henviser til historisk, etisk eller politisk upassende kontekster
Navne, der indeholder fornærmelser, groteske billeder og stærk vulgaritet
Spiller- og holdnavne kan til enhver tid blive advaret af os og skal derefter ændres. Ved overtrædelse af reglerne eller manglende overholdelse af disse, forbeholder vi os retten til at diskvalificere spilleren eller holdet. Enkeltbeslutninger træffes af ledelsen af ligaen og er bindende for alle deltagere.
1.3 Gyldighed
Hvis enkelte bestemmelser i dette reglement er ugyldige eller uigennemførlige, forbliver reglementets gyldighed i øvrigt uændret. I stedet for den ugyldige eller uigennemførlige bestemmelse, skal den gyldige og gennemførlige regel træde i kraft, hvis virkninger kommer nærmest målsætningen, der blev forfulgt med den ugyldige eller uigennemførlige bestemmelse.
1.4 Regelændringer
Ledelsen af ligaen forbeholder sig retten til at ændre eller udvide reglementet i hastige tilfælde. Kortsigtede ændringer vil blive meddelt deltagerne via Discord.
1.5 Ikke-definerede regler
Hvis der opstår problemer under konkurrencen, der ikke er defineret i reglementet, træffer ledelsen af ligaen beslutningen.
1.6 Uforudsete undtagelsestilfælde
I uforudsete undtagelsestilfælde forbeholder ledelsen af ligaen sig retten til at ophæve dele af reglementet, hvis anvendelsen vil gøre det væsentligt vanskeligere eller umuligt at fortsætte konkurrencen ordentligt for alle involverede (jf. § 1.2).
1.7 Grundlæggende forpligtelser
Ved at deltage i konkurrencen accepterer alle deltagere dette reglement og sanktionskataloget (se bilag) og forpligter sig til at følge anvisningerne fra dommerne og organisationen.
Fortolkningen af reglementet ligger alene hos dommerne, organisationen og som højeste instans ledelsen af ligaen. Sådanne skønsbeslutninger kan erstatte de følgende regler, hvis de er i overensstemmelse med bevarelsen af konkurrenceånden.
Overtrædelser af reglerne vil blive sanktioneret i henhold til sanktionskataloget og kan i værste fald føre til diskvalifikation.
1.7.1 Opførsel
Hver spiller skal vise respekt over for andre spillere, dommere og organisationen. Fornærmelser, uretfærdig og/eller respektløs opførsel over for spillere, dommere og organisationen tolereres ikke.
1.7.2 Videregivelse af en konto
Videregivelse af en brugerkonto eller konto fra Riot Games er ikke tilladt og kan føre til udelukkelse af den pågældende spiller fra turneringen eller konkurrencen.
1.7.3 Spilversion
Hver spiller skal have den nyeste version af “League of Legends” installeret og sørge for at informere sig tidligt om nye opdateringer og installere dem på deres system. Den aktuelle version af spillet bestemmes af Riot Games gennem launcher.
Patching er under normale omstændigheder ikke en gyldig grund til at udsætte et spil. Den nyeste version må ikke ændres ved patches eller tredjepartsprogrammer eller lignende, medmindre dette er tilladt i henhold til dette reglement.
1.7.4 Databeskyttelse
Alle deltagere accepterer, at data (f.eks. spillernavne, holdlogoer og lignende) offentliggøres på itm8 ligaens websteder og deres partneres med henblik på at præsentere ligaen. Det samme gælder for sociale medier og lignende kanaler.
1.7.5 Offentlig optræden / spiller- og holdnavne / sponsorer
Alle deltagere er ansvarlige for, at deres sponsorer, spiller- og holdnavne, logoer og offentlige optræden ikke overtræder gældende love, tredjemands rettigheder eller den generelle moral, især sportens ånd.
1.7.6 Discord
Alle deltagere skal være på Discord.
1.8 Kommunikation
Konkurrencerelevant kommunikation mellem ledelsen af ligaen og deltagerne foregår først på Discord eller via e-mail på kontakt@itm8ligaen.dk.
Spillerne bruger Discord til at kontakte deres modstandere.
Hvis en e-mail sendes til ledelsen af ligaen, sendes en kvittering for modtagelse til afsenderen. Hvis denne kvittering ikke ankommer, skal afsenderen forvente, at deres e-mail ikke er modtaget. I dette tilfælde skal et medlem af ledelsen af ligaen (§ 1.2.1.1) straks kontaktes via Discord.
1.8.1 Kommunikationspligt
For at sikre en fair aftale er kommunikation før kampen obligatorisk.
2 Ligaen
2.1 Datoer
Ligaen afvikles over fem spilledage. Alle datoer er fastsat og kan kun ændres af ledelsen af ligaen.
Kampdag 1: 21. november 2024
Kampdag 2: 28. november 2024
Kampdag 3: 6. februar 2025
Kampdag 4: 13. februar 2025
Kampdag 5: 20. februar 2025
Playoffs dag 1: 24. April 2025
Playoffs dag 2: 25. April 2025
Finale: 26. April 2025
2.2 Turneringsplatform: Challengermoder
Organisationen bruger platformen www.challengermode.com til at gennemføre spilaktiviteter og organisere turneringer.
2.2.1 Organisation
Organisationen er bundet af de tekniske begrænsninger og regler på “Toornament”. Toornament har ingen indflydelse på ligadriften og erstatter ikke nogen af de regler, der er indeholdt i dette dokument.
2.3 Konkurrencestruktur
2.3.1 Generel struktur for den regulære sæson
Der spilles 3 runder på hver spilledag. I hver runde spiller alle i forhåndsdefinerede lobbies alle 3 runder mod hinanden. Disse lobbies oprettes på baggrund af check-in og stillingen. Der vil være en check-in via Discord på hver spilledag, som spillerne skal reagere på for at blive placeret i lobbies den pågældende dag. Lobbies oprettes på baggrund af stillingen. På sidste spilledag opdateres lobbies efter hver runde. Formatet er et ikke-rangeret TFT-spil. Efter hver runde tildeles point baseret på placeringen i den sidste runde. Pointfordelingen ser ud som følger:
plads: 8
plads: 7
plads: 6
plads: 5
plads: 4
plads: 3
plads: 2
plads: 1
2.3.2 Playoffs og finale
De bedste 24 spillere fra den regulære sæson kvalificerer sig til playoffs. Plads 24 til plads 9 spiller mod hinanden på Playoffs Dag 1. Plads 8 til 1 kvalificerer sig direkte til Playoffs Dag 2. Der spilles 6 runder på begge dage. Efter Playoffs Dag 1 kvalificerer de 8 bedste sig til Playoffs Dag 2. Lobbies oprettes på baggrund af playoff-stillingen. De første to lobbies på hver playoff-dag baseres på et Snake Draft. For at kvalificere sig til playoffs skal en spiller have deltaget i mindst 50% af runderne i løbet af den regulære sæson.
Finalen afvikles i et First-to-reach eller “Checkmate” format.
Checkmate: Den første spiller, der efter at have opnået mindst 20 point vinder en kamp, vinder finalen. Kun spillere, der har opnået mindst 20 point, er berettiget til turneringssejren. Hvis en spiller med mindre end 20 point med en kampsejr opnår mere end 20 point, fortsætter finalen. Placeringerne 2-8 efter en turneringssejr tildeles på baggrund af de point, der er opnået indtil videre. Der spilles maksimalt 8 runder. Hvis ingen mester kan bestemmes efter 8 runder baseret på dette system, gælder den aktuelle tabel på dette tidspunkt, og pladserne tildeles derefter.
First-to-reach: Den første spiller, der opnår 28 point, vinder turneringen. Hvis flere spillere opnår 28 eller flere point i samme runde, gælder følgende tiebreakers. Først afgøres, hvem der har opnået flest point. Hvis flere spillere har opnået samme højeste pointtal, vinder den person, der opnåede den højeste placering i den sidste lobby.
2.3.3 Tiebreaker
Tiebreakers afgøres efter følgende regler i faldende rækkefølge:
Antal sejre
Antal Top 4 placeringer
Færrest 8. pladser
Antal andenpladser
Antal tredjepladser
Antal fjerdepladser
Højeste placering i sidste kamp
Møntkast
2.3.3 Seeding
Ved turneringens start fordeles spillerne i lobbies baseret på deres rang i ranglistemodus ved hjælp af Snake Draft. Efter hver spilledag fordeles spillerne baseret på deres samlede pointstilling i nye lobbies. De øverste 8 placeres i samme lobby, og alle andre lobbies tilsvarende.
2.3.3 Udtræden af en spiller
Hvis en spiller trækker sig fra turneringen under den regulære turneringsdrift, afvikles lobbyen uden denne. Den udtrådte spiller modtager ingen point, og alle hidtil optjente point fratrækkes.
2.4 Kamp
2.4.1 Før Kampen
Alle spillere skal samles i lobbyen før kampstart. Det er altid den førstnævnte spillers ansvar at invitere de andre spillere i hver lobby. Hvis denne spiller ikke er i stand til at invitere de andre spillere, skal dette meddeles, og den næstnævnte spiller opretter lobbyen. Dette fortsætter, indtil en spiller er i stand til at invitere alle andre.
2.4.2 Udeblivelse af en spiller
Hvis en spiller ikke er til stede i lobbyen inden for 10 minutter efter runde starten, udelukkes denne fra den aktuelle runde, når organisationen bekræfter det. Efter runden skal lobbyen igen forsøge at invitere den manglende person. Hvis denne ikke giver lyd fra sig efter yderligere 5 minutter, må næste runde spilles uden personen. Dette skal overholdes for alle runder på spilledagen.
2.4.3 Under kampen
Alle spillere skal opføre sig respektfuldt i spillet.
2.4.4 Efter kampen
Vinderen af kampen tager et screenshot af det endelige resultat og poster det i den respektive resultat kanal på Discord med titlen: “Spilledag X, Lobby Y, Match Z”.
3 Præmier
(1) Deltagere har 21 dage efter modtagelse af “blanketten for præmieudlevering” til at udfylde blanketten. Udsendelsen sker inden for en frist på en måned efter afslutningen af den sidste itm8 ligaen konkurrence i det igangværende semester.
(2) Præmierne kan ikke ombyttes til kontanter.
(3) Hvis der ikke er nogen data eller ufuldstændige data 10 uger efter udløbet af den 21-dages frist til at udfylde formularen, bortfalder præmien.
(4) ledelsen af ligaen forbeholder sig også retten til at tilbagekalde præmier fra en deltager helt eller delvist ved mistanke om snyd eller bedrageri.